Partipolitisk reklam i TV – ja tack!

Nu kan TV4 tänka sig att låta partierna köpa reklamtid i TV. Mycket bra.

Vänstern kommer att gnälla som vanligt, men det parti som har mest pengar är socialdemokraterna.

Hur som helst är detta mycket bra för den svenska demokratin. Partierna kommer kunna komma runt den politiserade pressen och framför allt kommer de kunna komma runt alla socialistjournalister i radio och TV. För det är ett problem när media sätter den politiska agendan för partierna. Hur demokratisk är det att journalister, i de få intervjuer som görs inför ett val, får bestämma vad ett parti ska prata om? Ska inte partierna få prata om sin samhällsanalys och sina problemlösningar – och sedan ska vi välja vilket som verkade mest rimligt? Så har det inte varit på många decennier.

Enligt SOM-instututets senaste mätning av partisympartierna är de två mest överrepresenterade partierna, på SVT, vänsterpartiet och miljöpartiet. Det mest underrepresenterade partiet är kristdemokraterna. Kanske innebär detta att tevetittarna som tittar på TV4 – vilket jag antar är samma personer som också tittar på SVT – kan få lite information från KD som inte är förvrängt av vänsterjournalister.

TV-reklam kommer innebär ett ärligare offentligt samtal. Inte så att partierna kommer bli mer ärliga, men de kommer kunna komma igenom med sina egna historier. Det kommer vara tydligt och enkelt att identifiera vem som ligger bakokm det som sägs.

Som det är nu så överöses vi med partipolitiska budskap via ombud  så som diverse myndigheter, G-NGOs (Governmental Non-Governmental Organisations – alltså ”oberoende” organisationer som finansieras helt eller delvis med skattepengar, d.v.s. moraliska skurkar), politiska sidoorganisationer (LO, PRO, Unga örnar, Hyresgästföreningen, m.fl., m.fl…).  Detta sker så mycket och så ofta att de flesta av oss inte ens begriper att det är partipolitisk propaganda via ombud vi utsätts för.

Om partierna själva började med TV-reklam skulle det bli ärligare. Lite ärligare, för ombuden kommer fortsätta att agera som inget hänt. Men det skulle jämna ut oddsen för de som inte kunnat använda statens organisation och våra skattepengar för att gynna sin egen sak sedan innan andra världskriget.

Så partipolitisk TV-rerklam är en riktigt stor insats för demokratin. Och kom ihåg att den med mest pengar vann i presidentvalet i USA 2008, fast det berodde inte på att Obama var rikast, utan att han skaffade sig i särklass flest små vanliga bidragsgivare.

Dick Erixon skriver också om detta här.